top of page

Secangkir Teh di Danau Mimpi


Suatu hari,

Kita telah bertemu

Sambil menikmati secangkir teh

Ketika itu

Kita berada di danau mimpi

Kita memandang wajah masing-masing

Dengan tatapan yang dalam

Begitu lama rupanya kita terpisah

Berapa ribu purnamakah perpisahan itu?

Wahai sahabat lamaku

Lalu aku berkata kepadamu

Sambil tertawa kecil

Rupanya engkau telah berumur singkat

Maka aku telah menang

Menang untuk mendoakanmu

Aku berkata lagi

Telah engkau ingatkah?

Bahawa aku pernah mengatakan

Lebih baik kita mengingati MATI

Dari berbantahan tentang masalah yang sekecil biji sawi

Aku tertawa lagi

Sambil berkata

Bahawa semenjak keberangkatanmu

Hidupku telah terbelok ke kiri dan kanan

Tapi aku tak pernah cuba berpatah pulang

Kenapa aku mesti mundur lagi

Sedangkan mundur kebelakang itu adalah kegagalan

Kerana aku telah mendapatkan bukti

Bahawa kepulanganmu dulu

Menjadi bukti kefanaanmu

Lalu kukuhlah dihatiku

Bahawa duniaku bukan selamanya disini

Kelak sedikit waktu

Akan bertemu pula denganmu

Bukan begitu?

Apakah kau masih ingat aku sahabat?

Apakah kau sudah sudah bertemu dengan keindahan yang lain?

Sehingga kau terlupa yang kita pernah bersahabat

Tak mengapa jika kau lupa

Asalkan kau gembira maka aku juga akan bahagia

Habiskan dahulu teh itu

Jangan pergi sedangkan ia masih terisi

Kelak nanti ku jemput kau lagi

Sama-sama kita menyaksikan lagi

Danau mimpi yang indah ini

Sampaikan salamku kepada yang lain

Jangan lupa sebut namaku selalu

Supaya mereka tahu

Bahawa aku akan bertemu mereka juga

Di suatu masa nanti

Assalamualaikum sahabatku.

SRI,

Hamba Fakir.


SENARAI POS :
bottom of page